Örongodis med toner i tryckt form

Nu fylls butikerna med sitt traditionella julpynt. Skyltfönstren förvandlas till vinterlandskap och flingorna singlar snart ned längs marken. Julen är en av handelns viktigaste säljperioder där man drar in en ansenlig summa av årets omsättning. Utvecklingen av e-handeln har flyttat mycket försäljning till onlinebutiker och idag konkurrerar du inte längre med finaste julpyntet i skyltfönstret längs gatorna. Nu gäller det att vara relevant, ha rätt utbud, vass internetmarknadsföring och fånga kundens intresse inom ett par sekunder. Marknadsföringen på nätet behöver starta i god tid för att logistiken av leveranser ska hinna nå ut till kunderna.

Julsånger ger stämning

Julen är en stämningsfull högtid och jag hör redan julsånger i butikernas högtalare. I år kommer det bli lite annorlunda julklappar till släkten tänkte jag. Varför inte köpa julsånger hos Notlagret? Notlagret har ett bibliotek av böcker med klassiska julsånger. Ett axplock ur Notlagrets julsånger är Tema Jul, Julens önskesånger, Svenska julsånger, Julens melodibok, 100 lätta låtar piano/keyboard och Julpop. Min tanke är att köpa en bok julsånger hos Notlagret och ha med den i klassiska julspelet vi brukar köra på julafton.

I år blir det jul hemma på torpet. Ska koka gröt, meka ihop en julskinka samt baka ett par limpor vörtbröd. Till julen hör såklart även att kolla på klassiska TV-program som Kalle Anka, Benjamin Syrsa och årets julvärd.

I år tror jag att majoriteten av all försäljning sker via nätet, folk är lite för lata för att springa runt i butiker. Ofta är även priserna lägre när du handlar online. Amazon är en butik som många mindre butiker får tävla mot för att vinna kunders gunst. Amazon har byggt upp en lättnavigerad och välfylld butik som täcker de flesta behoven hos kunder. De är kända för att erbjuda snabba leveranser. Förhoppningsvis tränger inte Amazon bort alla mindre svenska butiker, det är lite charmigt att fortfarande kunna besöka en fysisk butik. I slutänden är det du som konsument som väljer hur framtidens butiker ska se ut; fysiska eller enbart nätbutiker.